Saturday, March 15, 2008

How I quit smoking...

Birakmayi yaklasik bes senedir dusunuyordum acikcasi. Hatta bu ulkeye ilk goc ettigim gun (2 mayis 2006) ucak kalkmadan once son sigarami icmistim. Yaklasik iki ay kadar o benim son sigaram oldu. Ama sadece iki bavulla gelip, burasi benim yeni yurdum dediginiz yerde sigara gibi bir bagimliligi birakmaniz o kadar kolay olmuyor ne yazik ki! Bir temmuz sabahi, uykusuz bir gecenin ertesi, caktim cakmagi yine. Neredeyse birbucuk yil sonra yine kita degistirmistim, ustelik bu kez donmemek uzere! Yeni bir ev, yeni bir is, yeni bir sehir, yine yeni yeniden Kuzey Amerika! Bunca basaridan sonra, aman canim bir sigara icmisligim eksik kalsindi. Hem tek ben miydim? Sokakta gordugum herkes sigara iciyordu (bu sehirde sigara icenlerin zaten sadece sokakta icebildiklerini daha sonra ogrendim!).

2007 yilinin sonlarina dogru televizyonda bir reklam yayinlanmaya basladi: quitting is hard, not quitting is harder!

Bu reklami gordukten sonra, 2008 basinda birakmaya karar verdim (Zyban yardimiyla). Bugun 14 Mart 2008. Yine "temiz" uyandim.

Tabii ki Zyban tek etken degildi. Asagida acikladigim yontemlerin hepsi tek tek uygulandi ve bazilari hala uygulanmaya devam ediyor:

- Uyulmasi gereken iki kural:
Kural 1: Sigara icmek istediginde saate bak, ve 10 dakika gecmesini bekle, 10 dakika sonra kural 2'yi oku
Kural 2: Son 10 dakika icinde sigara icmedigin icin tebrikler! Bir bardak su sonrasi sigara icme istegin geliyorsa kural 1'i tekrar oku!

- Sigara vs. Drugs:
Pek cok insanin sigarayi birakamama sebebinin bunun "kotu bir aliskanlik" olarak gosterilmesi oldugu kanitlandi. Sigara icmenin "kotu bir aliskanlik"tan cok daha fazlasi oldugunu kabullenmemiz gerekiyor. Ne yazik ki sigara bagimliligi ile eroin bagimliligi arasindaki bagin cok zayif oldugu 2005 yilinda kanitlandi. Nasil ki Eroin'den bir gunde carcabuk kurtulmak mumkun degilse, sigara bagimlilarindan da ayni seyi beklemek haksizlik!

- Not just nicotine:
Sigara icenlerin neredeyse yarisindan fazlasinin (according to unofficial surveys!) nikotin bagimliligindan ziyade sigaranin sagladiginin sanildigi baska bagimiliklari oldugu saptanmis: confidence (guven), courage (cesaret), relaxation (rahatlama), vb. Bunlari asmalari icin es dost cevresinin sigara tiryakilerine cok buyuk destek vermesi gerekiyor.

- Guilt factor:
Sigara icmeyi biraktiginizi ne kadar cok insana soylerseniz, tekrar icmek istediginizde hissettiginiz sucluluk duygusu o kadar artiyormus. Yamulmuyorsam, herbitanidigimkisi (tek kelime) okuyacak bunu! Ve umarim tutacak sigara paketine uzanan elimi (tutmayacak mi? hadi yaw? olsun o zaman kural 1'e donecez yine desene! :))

Bunlar da yetmediyse David Bruser'i ve yorumlari okuyun, iciniz acilsin!

(acilmadi mi icin? yak o zaman bi sigara, sana mi kalacak koca dunya, ic ic cigerlerin acilsin kara toprak gormeden once!)

3 comments:

Anonymous said...

Senin 100% destekliyorum. Pelinat'tan, CeyCey'den sonra 3. success story miz ol dedim. Sirada Rush ile Gozlem var... Keske onlar da icmeseler sigara... Neyse opuldun, Amanda...

Anonymous said...

ceycey gene basladi dedim:(

Anonymous said...

Aaaa dogru unuttum ben onu. Neyse ikinci basari case olsun Kolc... Bak Pelin ornek vatandas sana. Onla konus, ciddiyim. AKCIGER KANSERINDEN GIDECEKSINIZ GOZLEM, RUSH, CEYCEY, SIMSILAY DEDIM!!!

-Anac Tavuk Amanda...