Wednesday, March 19, 2008

Ranking Istanbul

Dun sabah gazetede gordum. Isvec bazli bankalardan UBS en son 2006 yilinda yaptigi “prices & earnings” arastirmasini revize etmis. "Siyasi Mustakil Gazete"mizde yazanlar bana pek guvenilir gelmedigi icin usenmedim, oturup arastirdim. Rapor icin dunya etrafindaki 71 sehirde yasayanlardan 30,000 uzerinde data toplanmis. Tabii bu 71 sehir icerisine Turkiye’den bir tek tasi topragi altin Istanbul dahil olabilmis.

Arastirmanin ilk yarisi bu sehirlerdeki 122 urun ve hizmetin fiyatlarini karsilastirip hangi sehrin daha pahali oldugunu bulmaya calisiyor. Buna gore dunyanin en pahali sehirleri Oslo, Kopenhag ve Londra. Istanbul 27. sirada yer aliyor. Tabii Los Angeles ve Chicago gibi sehirlerden daha pahali olmasini dolarin son yillardaki cokusu ile aciklamislar (ne derece dogru tartisilir!).

Arastirmanin ikinci yarisi ise bu 71 sehirdeki 14 degisik uzmanlik alanindaki (doktor, muhendis vs.) maaslari ve diger imkanlari (sigorta, saglik vs.) karsilastirmaya calismis. Listenin basi cok sasirtici degil: Kopenhag, Oslo, Zurih. Istanbul bu siralamada ne yazik ki 42. sirada yer aliyor.

Usenmeyip bu iki listeyi bir grafikte birlestireyim diyordum tam, baktim ki adamlar onu da hazirlamis sagolsun (yukaridaki linkte gorebilirsiniz). Sonuc olarak Istanbul cok da sasilmayacak sekilde "alim gucu dusuk sehirler" kategorisinin ortalarinda yer almis. Bize yakin diger sehirler genelde Dogu Avrupa ve Guney Amerika ulkelerinin sehirleri. Bizim grubun ustunde Roma, Lizbon gibi Avrupa Birligi’nin alt kademe sehirleri var, bizim altimizda ise genelde fakir Afrika ve Okyanusya (Guney Asya) sehirleri mevcut. "Alim gucu yuksek sehirler"i anlatmaya gerek yok herhalde :)

2 comments:

Anonymous said...

Londra ve de Oslo'ya kesin katiliyorum. Copenhagen katilmiyorum, Denmark/Sweden affordable. Norway UCMUS, aaaa bi kucuk kahve 6 dolar felan... Onceden cektigim paralar tabii ki de yetmedi. Ama FJORDS kesin tavsiye ederim, gorun. Besitos mil, A.

Yesim Arpat said...

Paketi Batı tüketim standartlarındaki şeylerden oluşturduklarını yazıyor zaten. Öyle bir bias varmış. Bizim Batı'ya özgü herşeyimiz ithal, 3 katına fiyatlı. Bir yandan da kayıtlı gelirler pek bir şaibeli. Bir bias diğer bias'ı götürürse yine de yerimiz doğru gibi durmakta.

Benim 55 m2 kiram 1500 dolar işte. Chicago'yla çekişir alenen. Üstelik çok daha kötü kalitede bir mekandır. Ben 1500'e Atlanta'da şehrin göbeğinde, en chic kocaman daireleri tutabilirdim.

Burada da Etiler'de Nişantaşı'nda kahve 6 dolar gayet.